måndag 1 mars 2010

Afrikansk konst

Familj. Gjord 28 februari 2009.

Traditionell mask. Gjord 26 februari 2009

Hej & halla!

Jag kande for att borja detta inlagg med mina bilder forestallande det som vi pa Prisma har sysselsatt oss med under de senaste 3 veckorna: Afrikansk konst.


Afrikansk konst ar som namnet antyder, olika typer av konst som produceras i Afrika. Begreppet avser framforallt konst, i form av skulptur, som tillverkas i Centralafrika.
I Afrika finns tiotusentals olika folkgrupper. Alla har religiosa, kulturella samt sociala internationella overenskommelser som ar tydligt avgransade fran sina grannars. Afrika raknas darfor inte som ett enhetligt kulturomrade och den konst som skapas kan ej heller benamnas som en enhetligt kulturyttring.
Dock uppvisar manga av dessa kulturer stora likheter och for att kunna fa nagon form av overblick av den afrikanska konsten kan man t.ex. koncentrera sig pa de folkgrupper som bildat nagon slags kulturcentra, dvs. kulturomraden som starkt paverkat konsten i angransande omraden. Dessa kulturcentra ar totalt ett tjugotal.
Faktum ar att det faktiskt finns ett fatal enande konstnarliga teman angaende den visuella afrikanska “kulturen” i sin helhet.
Manniskofiguren: Manniskans figur har alltid varit det primara amnet inom afrikansk konst I de flesta kulturer, vilket har influerat vissa europeiska traditioner. Detta syns tydligast i uppbyggnaden av manniskokroppen. Manniskokroppen kan symbolisera de levande eller doda, ledare, dansoser, trumslagare, jagare, framstallning av en gud eller en blandning mellan manniska och djur.
Synlig abstraktion: Afrikanska konstverk tenderar att betona visuell abstraktion. Detta beror pa att manga afrikanska konstverk generaliserar stilistiska normer. Forntida egyptisk konst, aven sett som naturalistiskt avbildande, anvander valdigt abstrakta och administrativa rattesnoren. Detta speciellt inom malning, dar anvandningen av olika farger for att representera en avbildad individs kvaliteter och karaktarsdrag.
Skulptur: Afrikanska konstnarer har ocksa en tendens att betona 3-dimensionella konstverk framfor 2-dimensionella. Till och med manga afrikanska malningar och dukkonst var meningen att upplevas ur ett 3-dimensionellt perspektiv. Husmalningar ar ofta sedda som en kontinuerlig design som sveper runtom huset ocg tvingar askadaren att ga omkring verket for att uppleva det fullt ut. Dekorerade klader bars som dekorativa eller ceremoniella plagg och forvandlar bararen till en levande skulptur
Performance art: En utvidgning av den traditionella afrikanska konstens filosofi och 3-dimensionalitet ar ett faktum som lett till att mycket av det ar hantverkeri for anvandning inom upptradande kontexter. T.ex. ar masker och kostymer ofta anvanda inom kommunala, ceremoniella kontexter, dar de ar "dansade". De flesta afrikanska samhallen ar namngivna efter deras masker, men detta namn inforlivar inte bara skulpturen, utan aven meningen med masken, den tillhorande dansen och andarna som finns daribland.
Icke-linjar gradering: Ofta der en liten del av afrikansk design liknande ut i forhallande till en storre del. Detta kom, av Senegals forste president, Louis Senghor, att kallas for "dynamisk symmetri". William Fagg, en brittisk konsthistoriker, jamforde deta med den logaritmiska kartlaggningen av naturlig tillvaxt, gjors av biologisten D'Arcy Thompson. Pa senare tid har det beskrivits i termer inom fractal geometri.
Skulptur som konstform dominerar i framforallt Vastafrika (Mali, Guinea, Elfenbenskusten, Benin, Sierra Leone, Ghana och Nigeria) och Centralafrika (Kamerun, Gabon, Zaire och Angola). I nordafrika dominerar i forsta hand en konst som har sitt ursprung i den islamiska konsten. Manga av de nomadiserade folken dar har inte alls producerat sarskilt mycket konst. I Ost- och Sydafrika dominerar andra konstformer.
Den afrikanska skulpturen har en central roll inom den afrikanska kulten och det ar antagligen sa gott som omojligt att forsta sig pa dessa skulpturer utan en grundlig kannedom om Afrikas religioner och riter.

Tack & hej, allt for mej!

// Malin




1 kommentar:

  1. Hälsningar från Zimbabwe.

    På uppdrag av Gapefair Gallery vi är glada och hedrade över att presentera vår afrikanska stenskulptur Gallery, Vi är ett etablerat galleri handel med magnifik stenskulptur skulpterade från halvädelstenar hårda stenen förklarar kreativitet och kvalitet av gamla zimbabwiska skulpturer. det unika och kreativitet har varit mogna och fått stort intresse och finns i Museum of New York, Musée Rodin i Paris.

    För att ge er en bättre uppfattning om våra tjänster, har jag fäst vår profil innesluter en nyligen uppdaterad profil på vår online-galleri hjälp med styrka, med intyg och referenser ingår.

    Jag är glad att svara på alla frågor du har om vårt galleri.

    Med vänliga hälsningar

    Innocent

    www.gapefairgallery.com

    SvaraRadera